Blomstrande e-handel och smidigare betalningar
Att e-handel har varit lukrativt sedan flera år tillbaka kan inte vara något som någon har missat? Det är ju här, alltså på internet, som fler och fler köp sker dagligen och inom en snar framtid är det kanske den enda handelsplatsen till och med. Det blir ständigt smidigare och smidigare att näthandla och processerna blir enklare och snabbare för att bli mer kundvänliga. Vi ser många bolag som satsar inom detta segment och några av de allra största finns till och med på börsen. Exempelvis är ju Boozt som satsar på stort sortiment, snabba leveranser och låga priser som också släppte en rapport förra veckan med riktigt bra tillväxt och som spås fortsätta uppåt i ännu större utsträckning.
Vad är det då som gör att denna ökning bara fortsätter och fortsätter? Jo det är som så att kundupplevelsen är självfallet det allra viktigaste och snabbt och smidigt är något som prioriteras utav det allra flesta. Detta har gjort att betalningsprocessen har kommit att bli det allra viktigaste hos en näthandel av den anledningen att det är denna del som tidigare varit tidskrävande sett till vad man får ut av den. Det som däremot händer på detta området inom den senaste tiden är att man har fått fram helt kundvänliga betalprocesser som gör att varken registrering eller ifyllande av information är nödvändigt utan allt går supersmidigt via enbart din bank. Det är betalprocess via Amazon Go eller vår ständigt växande Trustly som vi har här i Europa som sitter på dessa fenomenala betallösningar.
Genom att enbart utgå från kundens bank så samlas betalning, kundinfo och allt i ett och samma steg samtidigt som krångliga registreringsproccesser undviks vilket ändå inte medför något kundvärde utan endast tar tid. Det är exempelvis detta som andra framgångsrika bolag har byggt sin affär kring där vi har det innovativa Ninjacasino som gör succé på casino marknaden genom att just skippa de underlätta registreringsprocesserna som enbart tar tid i anspråk. Just likt detta kopplar fler och fler e-handlar på sig till de smidiga betalprocesserna vilket gör att kundnöjdheten förväntas öka en aning. Detta bör på sikt också sluta med ett högre värde i bolaget eftersom nöjdare kunder i många fall också genererar mer pengar på sista raden.
Men det är inte heller enbart bara en slump att just e-handeln inför betallösningar likt de nämnda ovan. Nej utan från och med maj 2018 kommer också nya regleringar om information om privatpersoner att börja gälla som blir en slags förlängning till våran PuL som ni säkert sett på flertalet ställen vid näthandel. Denna lag går vid namn General Data Protection Regulation (GDPR) och är tänkt till att skydda privatpersoner från att deras information ska spridas på felaktiga sätt eller lagras i sammanhang där den ej är aktuell. GDPR ställer helt enkelt krav på att information får ej lagras som man inte har direkt behov utav utifrån den typ av relation man har med motparten. Det ställer också högre krav på hur just informationen lagras eftersom det ej ska kunna spridas eller hackas till andra som ej ska ha tillgång till informationen. Så tack vare de nya och smidiga betallösningarna så behöver inte e-handlarna lagra någon information och riskera att bli hackade eller tänka på att viss information lagras som de ej längre behöver. Nej här tas informationen direkt via banken och därmed ligger lagrings- och skyddansvaret på en annan part, nämligen banken i detta fall.
Just nu kan man så klart märka väsentlig skillnad i tid beroende på om man handlar hos en e-handel med snabba lösningar och inga registreringsprocesser. Detta kommer dock dö ut desto längre tiden går eftersom i slutändan med de nya regleringar som kommer så kommer inte företagen direkt ha något val utan det kommer att vara tvunget att ha dessa smidiga betallösningar för kundens skull samt att det blir för kostsamt och ineffektivt att sköta dessa GDPR krav på egen hand när det finns smidiga lösningar.
Investeringsmässigt finns det så klart lite att fundera kring här inom flera branscher om man ser till GDPR som införs i maj 2018 och hur det kommer påverka kostnaderna i vissa bolag som sitter och behandlar stora delar av information om personer och företag. Sedan har många redan kommit långt med detta eftersom det snart drar igång och därmed kan en del kostnader redan vara inräknade för detta. Det som dock känns solklart är att betalföretagen har en möjlighet här genom att vara snabbast och bäst på att leverera dessa smidiga processer till företagen, alla kommer behöva det så det gäller att bara haka på tåget för att inte missa det och sedan se till att ha den bästa och mest problemfria varianten utav denna lösning som kommer bli den enda existerande inom snar framtid. Andra processer kommer att dö ut!